انجمن آهنگ و موسیقی ایران

انجمن آهنگ و موسیقی ایران

انجمن آهنگ و موسیقی ایران

انجمن آهنگ و موسیقی ایران

  • ۰
  • ۰

آهنگ و موسیقی یکی از زیباترین جلوه‌های زندگی است. در هر موقعیت و زمانی می‌توانیم از گوش دادن به آهنگ لذت ببریم. هیچ فردی نمی‌تواند تاثیر موسیقی را بر ذهن و جسم ما زیر سوال ببرد. می‌توان گفت که کمتر کسی است که نتواند از موسیقی لذت ببرد. اگر هم سلیقه های متفاوتی در موسیقی وجود دارد، سبک‌های مختلفی از موسیقی نیز پدید آمده اند تا به این سلایق پاسخ دهند. همین‌ها سبب شده است که ما مدام به دنبال دانلود آهنگ باشیم تا بتوانیم از این پدیده زیبا استفاده کنیم.

اما این موضوع برای مدت هاست که ذهن دانشمندان و پژوهشگران را به خود مشغول کرده است. این که موسیقی چگونه می‌تواند تا این حد بر ما انسان ها و حتی حیوانات تاثیر بگذارد.

علاقه مغز ما به یافتن الگو ها

پیدا کردن الگوها یکی از مهم ترین مهارت‌های مغز است. در واقع این موضوع برای انسان های اولیه به این صورت بود که اگر بوی دود احساس کردید از محل دور شوید. امروزه نیز موارد زیادی از این قبیل را در زندگی خود داریم. موسیقی نیز تکراری از ملودی ها ، ریتم ها و هارمونی هاست که شما می‌توانید آن ها را پیش بینی کنید. همین موضوع باعث می‌شود هنگامی که یک آهنگ را برای چندمین بار گوش می‌دهید به مغز شما احساس خوبی دست دهد.

چگونه موسیقی مغز شما را شاد می‌کند؟

چقدر قدرتمند؟ در یکی از مطالعات خود ، او و همکارانش شرکت کنندگان را به یک دستگاه fMRI وصل کردند و با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه ، فعالیت مغز خود را ثبت کردند. در حین اوج لحظه های احساسی در آهنگ های مشخص شده توسط شنوندگان ، دوپامین در هسته آکومبنس منتشر می شود ، ساختاری در اعماق قدیمی مغز ما.

Salimpoor می گوید: "این یک مسئله بزرگ است ، زیرا دوپامین با پاداش های بیولوژیکی مانند غذا خوردن و رابطه جنسی آزاد می شود." "همچنین با داروهای بسیار قدرتمند و اعتیاد آور مانند کوکائین یا آمفتامین ها منتشر شده است."

بخش دیگری از مغز وجود دارد که دوپامین را دقیقاً قبل از آن لحظه های احساسی در اوج آهنگ می خواند: هسته نوسانی که در انتظار لذت است. احتمالاً لذت پیش بینی از آشنایی با این آهنگ ناشی می شود - شما از آهنگی که در گذشته از مغز خود جاسازی شده بودید ، خاطره ای دارید و نکات برجسته ای را که پیش می آید پیش بینی می کنید. این جفت شدن از انتظار و لذت ترکیبی قدرتمند است ، موضوعی که نشان می دهد ما از لحاظ زیست شناختی محور هستیم تا موسیقی هایی را که دوست داریم گوش کنیم.

https://greatergood.berkeley.edu/article/item/why_we_love_music

 

  • ۹۹/۰۱/۱۱
  • مینا صالحی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی